piatok 17. januára 2014

Na knihy treba vyzrieť

Malý princ je povinné čítanie na základnej škole. Učili nás o tom, čo všetky tie postavy predstavujú a čo to vlastne znamená. Ono vlastne s knihami je to tak, že niekto v nich vidí klobúk a niekto iný hada, ktorý zožral slona...



Keby som si dnes otvorila Exupéryho, určite by som tomu pochopila viac a neboli by mi potrebné žiadne upresňujúce výklady pani učiteľky. Určite by som zmáhaná tiažou sveta pochopila mnohým iným narážkam z tých snáď miliónov strán, ktoré mi kedy prešli rukami. Poznačená symbolizmom by som dokonca aj v Nevedkových dobrodružstvách  našla nejakú alegóriu...

Poviedky o láske
Nejdem hovoriť žiadne klišé, čo ja viem, že knihy sú ako dobré víno - musia dozrieť. Nie, to práve my čitatelia musíme na ne dozrieť. Čo-to zažiť, prežiť, skúsiť a preskúmať. A potom nečudo, že sa zaľúbim do This is Hardcore od Sama Marca alebo do tak trochu horkosladkých Povídek o lásce od Michala Viewegha.

Jedným z autorov, ktorých mám teraz pod lupou - ako ste si mohli všimnúť na DIVOŽIENKACH - je Maxim E. Matkin. Áno, priznávam, trvalo to. Pamätám si, akoby to bolo včera, keď som otvorila Pravdu a začítala som sa od úryvku od neho. Ako ilustratívny obrázok bola akási sporo odetá slečna. A teda poviem vám... fakt som to nepochopila. Nejaké vzťahy, lásky a sex? A tak som sa radšej vrátila k Antonovi Gorodeckému zachraňovať svet v ruskej fantsy. Jediné, čo som si teda o Matkinovi zapamätala bolo, že to nie je pre mňa. A okrem toho aj názvy kníh Miluj ma ironicky a Láska je chyba v programe. Tieto informácie niekde driemali. Driemali by aj dodnes keby...

...mi pri predvianočnom zhone po darčekoch tá prvá zmienená nepadla pod ruku. Bola v akcii. Čo iné som
chyba v programe
mohla robiť?

Vianočné sviatky som teda strávila s knihou. Škoda však, že to nebola Mikroekonómia... Tvrdenie, že láska ku knihám je nevyliečiteľnou chorobou je tu na mieste. Miestami som mala pocit, že autor sa mi vkradol do hlavy a interpretoval niektoré moje nevyslovené myšlienky. How crazy.

Nebrať veci tak ako sú, ale vhodiť do toho trochu irónie, sarkazmu, životnej pravdy a zamiešať.

Možno je to tak, že karma a osud má určitý podiel na tom, po akej knihe siahnete. Keď sa cítite slniečkovo siahnete po Diabol nosí Pradu od Lauren Weisberger, keď na vás padá svet, tak to treba priklincovať Jamou a kyvadlom od Poa...

Pravá kniha si počká na ten správny čas práve pre vás. Tak sa nečudujte, že keď pôjdete to Tesca po rožky a šunku, že si domov odnesiete aj knihu. Alebo keď budete hľadať ako darček kuchárku či DVD a skončíte s niečím úplne iným. Či dokonca pôjdete okolo "lacných kníh" a ono vás to vtiahne dnu.

Je to proste láska!


V knihách je tajná mágia, ktorá sa uvoľňuje s každou otočenou stránkou. Neveríte? Tak to vyskúšajte!


Vaša do kníh nekonečne zamilovaná Undomielka :-*

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára