pondelok 25. februára 2013

Keď žena chytí mikrofón a dobýva top priečky

Slúchatká do uší a hor sa s radosťou do ulíc. Ale na čo stlačiť play? To je otázka, s ktorou sa istotne trápil už sám Hamlet. Možno som len príliš vyberavá, možno mám už všetko opočúvané. Zvyčajne sa hrabem v MP3 a čakám, že tam zázračne nájdem kulisu, ktorá by stlmila ten hluk áut, trúbenie električiek, hlásenia tety z emhádečky a nekonečné kecy pubertálnych výrastkov. Ešte jedno "ty vole, krávo" a fakt budem čeliť obvineniam z ublíženia na zdraví.


Môj nedostatok hudby určite nie je spôsobený mojím žánrovým zameraním. To teda fakt nie je môj prípad. Nevadí mi, keď sa Dave Lombardo zo Slayer pustí do zbesilého bubnovania, Massive Attack mi vždy zaručene spôsobí zimomriavky, Mike Shinoda rapuje ako nikto iný. Rádio FM hrá vždy podľa môjho vkusu. Skutočne si mám z čoho vyberať, ale niekedy (ok, dobre, väčšinou) mám pocit, že mi niekto vymazal všetku hudbu z hard disku.

Dnes som sa sem rozhodla vypichnúť zoznam ženských, ktoré keď nepoznáte/nepočúvate, o veľa prichádzate. Neviem odkedy sa do mainstreamu dostáva alternatíva, ale tieto slečny nehrajú čistý popík a napriek tomu obsadzujú vrcholné priečky všetkých možných chartov.

Lenka

Infantilnosť a pestrosť rytmov. Ľahké texty a chytľavé melódie. Nie je ťažké sa započúvať do pesničiek tejto Austrálčanky s českými koreňmi. Sú plné veselej nálady a pri ich pospevovaní je deň hneď krajší. Je to akoby som si nasadila ružové okuliare a zabudla na všetko zlé. You've got to roll roll roll with the punches.


Lana Del Rey

Melanchólia, tigre, obrovské pery. Na prvý pohľad. Samozrejme aj tu platí - nesúď knihu podľa obalu. Po prvom pustení Video Games som mala sto chutí zobrať telefón a zavolať maminke, poprosiť ju nech mi povie, že všetko bude dobré. Druhé pustenie bolo našťastie oveľa lepšie. A tento, snáď tisíci raz, počujem lyricko-epickú baladu. Aj napriek tomu, že vonku mrzne, pri ceste do školy som sa skoro zabila na tom klzisku a z neba zase padá ten biely sajrajt, ktorý premení celé mesto na pľačkanicu-čľapkanicu. Vďaka tomuto songu sa ocitám v hojdacej sieti, okolo mňa je vysoká tráva už už pripravená na kosenie, slnko je za svojim vrcholom a príjemne hreje a všade navôkol sa okrem Lany ozývajú aj cvrčky. Ak sa vám žiada kúsok zastretej melanchólie - Lana je tu pre vás!

Lykke Li

Tvrdenie, že zo severu nemôže prísť zlá hudba, potvrdzuje aj táto slečinka. Spleť nástrojov, texty, ktoré sa na nič nehrajú, zmyselnosť a jedinečný hlas. To všetko ponúka táto talentovaná Švédka. Stačí si ju pustiť do uší a you will get some








Florence + The Machine

Na prvý pohľad podivuhodná redheadka. Niekedy so zvláštnymi textami. Jej hudba určite pozdvihne každého. A navyše v jej textoch je toľko pravdy. Niekedy - hlavne vo videoklipoch - mám pocit, že Florence je divožienka, ktorá si odskočila z lesnej čistinky. S piesňou na perách nám tu v pozemskom svete poskackáva. Nemyslím tým ale to, že by to bola nejaká nežná hudbička. Na to pozor. Bicie, basa, elektrika, - všetky potrebné ingrediencie na správne alternatívne indie.





Marina And The Diamonds

Sviežosť, hravosť, živosť, tanečnosť, zmyselnosť, depresia, bezstarostnosť. Keď sa k tomu pridá excentrickosť a irónia je na svete Marina! Za vymaľovanou tváričkou ale nehľadajte skutočnú speváčku. To všetko je hra. Alter-ego amerického ideálu, ktorým sa speváčka snaží svetu povedať, že to najhoršie, čo sa môže stať, je prestať byť samým sebou a stať sa prázdnou schránkou, kópiou komercionalizmu.


Nažhavte si svoje jútuby a dajte týmto slečinkám zelenú. Pretože keď na ne raz dáte play, už nebudete schopní stlačiť stop. Sú dokonalé a nákazlivé.

Vaša (so srdiečkom na líci a na Marine závislá) Undomielka


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára